Wij vinden de unieke kwaliteiten van kernen en dorpen de moeite waard

835Kockengensewip-4.jpgvrijdag 02 april 2021 12:00

Het beleidsplan Waardevol Toerisme was toegespitst op kastelen, buitenplaatsen, waterlinie, mobiliteit en recreatie. Absoluut de moeite waard en zeer bepalend voor Stichtse Vecht als geheel. Maar kernen en dorpen kregen naar onze mening te weinig aandacht.

Het beleidsplan kwam op 30 maart ter behandeling naar de gemeenteraad. Door middel van een amendement stelden wij (samen met GroenLinks, Streekbelangen, Het Vechtse Verbond en Samen Stichtse Vecht) dit aanvullende beleidsthema voor. Het amendement 'Unieke kwaliteiten van kernen en dorpen. werd met 26 tegen 7 stemmen aangenomen en kan dus rekenen op een breed draagvlak.

Iedere kern of dorp heeft een eigen identiteit, een eigen dynamiek en dus ook eigen eye-catchers. Hetzij een wandelroute, een beeldbepalend gebouw, unieke ambachten, kunstateliers, restaurants, een bijzondere sfeer, een eigen cultuur, ga zo maar door. Wij vinden dat ook deze potentiële publiekstrekkers een eigen plaats verdienen in het Beleidsplan Waardevol Toerisme.

Wij denken namelijk dat alle kernen en dorpen in Stichtse Vecht wel iets hebben te bieden (aan toeristen of recreanten) en in ieder geval niet moeten worden uitgesloten van profilering met een eigen stijl en een eigen impact. Ook denken wij dat inwoners mede moeten kunnen investeren en profiteren van toerisme en recreatie. Maar we laten graag nu u aan het woord.

Laat weten waarop u trots bent en graag aan anderen zou laten zien. Meldt uw suggesties en ieeën via deze link.