Ruimte voor groene bedrijventerreinen

Merwedeweg.jpgwoensdag 27 oktober 2021 09:38

Naast een parkeernorm ook een groennorm. Niet alleen voor woongebieden maar ook bedrijventerreinen. Er is geld van de provincie beschikbaar. Nu de gemeente nog om het resultaat binnen te slepen.

De fractie ChristenUnie-SGP is blij met de aanpak ‘Intensivering en Verduurzaming Bedrijventerreinen’ die op 22 september jl. door de provincie is vastgesteld. Met dit plan investeert de provincie in de economische, maatschappelijke én ecologische waarde van bedrijventerreinen. Wij zijn voor méér groen in het grijs. Dat geldt voor woongebieden maar ook bedrijventerreinen.

Een zg. geperforeerde bebouwing zorgt voor ruimte voor de mens om tot rust te komen, te genieten van natuur. Maar deze groene oasen zijn ook goed voor flora en fauna die zie niet door massieve bebouwing en (industrieel) gebruik vrijelijk kunnen verplaatsen. Mooi dat aan de aanpak van de provincie ook een bedrag van € 30 Mio is gekoppeld waarvan Stichtse Vecht een graantje zou kunnen meepikken.

Ook in Stichtse Vecht zijn bedrijventerreinen die wel een opknapbeurt kunnen gebruiken. Het vraagt dan nu ook wel inzet van de gemeente om aanspraak te kunnen maken op deze fondsen maar het is vooral zaak om de verbetering van bedrijventerreinen aan te pakken en te continueren. Als onderdeel van onze wens om naast parkeernormen ook groen normen te hanteren en in de bewoonde omgeving de cultuurnorm te introduceren.