'Samen' is hóe we het moeten doen

samen.jpgmaandag 17 januari 2022 16:51

Ons verkiezingsprogramma draagt de titel 'goed SAMEN leven'. Deze woorden lijken voor de een misschien vanzelfsprekend voor de ander misschien onduidelijk. Uitleg heeft wel zin, want mogelijk ligt het toch net even anders dan je dacht. Het tweede deel van een drieluik over de titel van ons verkiezingsprogramma.

Men zegt wel eens 'Alleen ga je sneller, samen kom je verder'. Het gevleugelde woord participatie wordt in dit verband vaak genoemd. Meedoen..... maar waaraan en hoe?

Je kunt meedoen aan de totstandkoming van het beleid van de gemeente of mede invullen hoe hieraan uitvoering wordt gegeven. Deze vorm van 'samen' aan iets werken kan variëren van te worden geïnformeerd, een passieve vorm, tot het nemen van besluiten, de meest bepalende vorm. De gemeenteraad heeft hierover recentelijk een besluit genomen, de 'Participatie leidraad'.

Het kan ook gaan over je actieve deelname aan de maatschappij. Veelal betekent dit voorzien in je eigen levensonderhoud. Maar het kan ook zijn dat je bent aangewezen op je medemens voor hulp of dat je behoort tot het sociale netwerk van iemand die hulp nodig heeft. De gemeente is er voor het geval iemand dreigt buiten de boot te vallen.

Wij zijn er voorstander van de mensen meedoen, iedereen naar zijn of haar vermogen en dat mensen samen het leven de moeite waard maken en houden. Wij zijn gemaakt om er toe te doen, niet alleen voor onszelf maar ook, misschien wel in het bijzonder voor een ander.

'Samen' kan de sterkste verbinding zijn tussen 'goed' en 'leven'. We willen het goede, we willen voluit leven. Dát kan alleen wanneer we dat SAMEN doen.