Wegwijzer?

Wegwijzermaandag 30 maart 2015

Enige tijd geleden in Loenen aan de Vecht bij het bezoek aan de Jumbo supermarkt ook kennis gemaakt met Marco Goertz. We hebben kort daarna afgesproken om eens door te praten over creativiteit. Hoe ontstaat het, wat is het en hoe komen plannen tot realisatie en rentabiliteit. Maandagavond in Van der Valk uitgebreid kennis gemaakt. Aansprekende punten  uit dat gesprek waren de manier waarop je omspringt met mensen die hun creatieve idee 'prijsgeven' aan anderen, hoe je omspringt met kansen en mogelijkheden die creatieve ideeën met zich mee brengen en 'De poort van Loenen'. Het moment waarop je 'je kindje' kwetsbaar maakt voor de kritische blikken van anderen is een kritische fase in het hele proces van idee tot rendement. Het is zo gemakkelijk om het 'zomaar' een goed of slecht idee te vinden of er iets achter te zoeken. Wees oprecht enthousiast en geïnteresseerd. Geef een idee de aandacht en belangstelling die het verdient. De aandrager van het idee doet er echter wel goed aan zich te wapenen tegen reacties die niet alleen maar positief zijn. Zie mijn blog eerder over de ruimte om enthousiast te zijn maar dan niet per definitie consequenties moeten dragen. Daarna de fase waarin het erom gaat of een goed idee tot wasdom zou kunnen komen. Laat je niet vangen in een 'ja of nee keuze' maar maak ruimte met de vraag 'Hoe zouden we dit idee verder kunnen ontwikkelen?' En daarna nog een enthousiast relaas over plannen met Loenen aan de Vecht, 'De poort van Loenen'. Daarin moet naar mijn mening door de bedenkers nog wel wat tijd worden gestoken. De kunst om inwoners, dorpsraad, winkeliers en eventueel projectontwikkelaar te interesseren en mee te laten denken in die plannen en bereid zijn jouw 'kindje' los te laten. Daarmee vergroot je misschien draagvlak bij de juiste partijen. De gemeente zou daarbij aan kunnen schuiven maar is niet (meer) per definitie de trekkende en pecunia leverende partij.

Dinsdagavond een informatieve maar ook heel leuke bijeenkomst rond het sociaal domein, in het bijzonder de rol van raadsleden, hoe om te springen met inwoners die te maken krijgen met de gemeente en daarbij vragen hebben of vraagtekens zetten. Door 'Het Consulaat' waren sketches voorbereid waarop wij als raadsleden als regisseurs  konden ingrijpen. Een leuk, interactief gebeuren en met regelmaat om te gieren van het lachen, want laat een groep raadsleden maar eens vertellen hoe zij vinden dat het moet en twee acteurs dat ook meteen zien uitspelen. Maar het was niet alleen lol natuurlijk. Het gaat om een serieuze zaak. Zowel raadsleden als college en aanwezige ambtenaren konden veel van elkaar opsteken. Een paar kwesties noem ik ik hier. Ben je als raadslid tevens ombudsman of -vrouw of wegwijzer? Begrijp ik als ambtenaar wat voor vragen raadsleden voorgelegd krijgen? Gaan we in alle gevallen naar de wethouder? Is politieke winst belangrijk in zo'n situatie? Natuurlijk waren er verschillende uitkomsten maar een ervan sprong er wel bovenuit. Wanneer u als inwoners vragen hebt of twijfels over diensten van of via de gemeente neem dan vooral contact op met het TIC, het telefonisch informatie centrum 14-0346.

Als raadslid ben je niet altijd en alleen maar actie voor gemeenteraad. Ik zeg wel vaker: 'Ik ben óók gewoon inwoner'. En deze week zat ik met Hendrik-Jan Graber van het project Schuldhulpmaatje bij het Platform Diaconaal Overleg Maarssen (PDOM). Ik had enige tijd geleden al eens kennis gemaakt met dit project en daarin spraken mij de 'hand op de schouder' bij iemand die met schulden worstelt en de toegang tot informatie om te kunnen bepalen in welke delen van Stichtse Vecht de kans op schuldenproblematiek zich aan het ontwikkelen is. Dus de menselijkheid die uit deze aanpak spreekt en het preventieve karakter dat de aanpak kenmerkt, beide sluiten goed aan bij de principes van waaruit wij als ChristenUnie-SGP de samenleving wensen tegemoet te treden.

Reacties op 'Wegwijzer?'